Skip to content

Document Header

“Персеполис”- аутобиографска прича о одрастању између Истока и Запада

“Персеполис”- аутобиографска прича о одрастању између Истока и Запада published on

Иако представља први ирански стрип у историји, “Персеполисом” се у Ирану баш и не поносе, прецизније – забрањен је! То је донекле и логично, јер овај стрип (дословно) сликовито приказује екстремне супротности између приватног и јавног живота Иранаца током исламске револуције и рата са Ираком.persepolis

„Персеполис“ је истовремено и дирљива и духовита прича, која плени својом приповедачком снагом, карактеристичном за стварносни стрип. Кроз свакодневни живот појединца упознајемо са са много ширим контекстом, у овом случају и религијским и културолошким и политичким…

Након што је прочитала Шпигелмановог “Мауса”, Марђан Сатрапи је схватила да би било идеално да и она своју причу исприча у форми графичког романа. Тако јe настао „Персеполис“ – њена аутобиографска прича о одрастању између Истока и Запада.

Марђан потиче из породице марксистички оријентисаних интелектуалаца, који подржавају њену индивидуалност и бунтовничку природу. Упознајемо је као стармалу шестогодишњакињу која жели да постане пророк када порасте. Али са избијањем исламске револуције месијанство смењује нова мода – политички затвореници, па постајемо сведоци њеног искреног одушевљења када упознаје свог стрица који је провео 9 година у затвору. Кроз перспективу мале Марђи посматрамо забране и застрашивања помоћу којих је наметнут шеријатски закон, али и довитљивост њених сународника да му пркосе. Ипак забрана западњачких тековина не успева да спречи ни својеглаву јунакињу овог стрипа да постане панкерка (додуше, са хиџабом на глави, али ипак панкерка)!

У страху да би је њена тврдоглавост могла да је доведе у животну опасност, родитељи је шаљу на школовање у француску школу у Аустрији, где она своје прве пубертетске године проживљава сама, у земљи у којој је доживљавају као странца.persepolis 2

На јако шармантан начин нам описује своје типично адолесцентско искуство: физичку трансформацију, пријатељства, разочарања, љубавне драме… Њен боравак у Аустрији додатно је зачињен укусом марихуане, свађом са часним сестрама и упалом плућа након које се враћа кући, сада као већ пунолетна особа.

Она се константно труди да усклади свој лични идентитет са окружењем, али тек по повратку у измењени Иран коначно схвата да она више нигде не припада. У Аустрији гледају на њу као на примитивку, а у Ирану је карактеришу као претерано слободну западњакушу. Немогућност да се прилагоди захтевима средине, код ње узрокује депресивно стање током ког она покушава самоубиство. Неким чудом преживљава, након чега одлучује да још једном покуша да се уклопи. Постаје инструкторка фитнеса, уписује студије уметности, склапа нова пријатељства и заљубљује се. Под притиском закона који строго кажњава приснији мушко-женски контакт изван брачне заједнице, она се удаје, недуго затим се разводи, и коначно, одлази у Француску где и дан-данас живи и ствара.

Марђан, коју упознајемо у стрипу, је необичан и тежак карактер али и бескрајно симпатична у исти мах. Како прича одмиче, она придобија наше поверење, па стичемо утисак да нам она она преноси властита сећања баш онако како се то збило, без улепшавања. И то не само што се тиче фабуле, већ и када се ради у физичком изгледу ликова, при чему не штеди ни саму себе.

У овој ‘Панк Шехерезади’ илустрације су одрађене црном тинтом, стилом цртања који бисмо могли да категоризујемо као минималистичан.

„Персеполис“ је код нас изашао у 4 свеске, у издању „Фабрике књига“ и доступан је за читање у Народној библиотеци „Др Душан Радић“. Такође, стрип је доживео и своју екранизацију у виду истоименог анимираног филма у коме постоје и неке сцене које су изостављене из стрипа тако да вам топло препоручујем да погледате и филм.

Марина Ђорђевић

Please follow and like us:
20

Primary Sidebar

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial